استفاده از نایلون یکبار مصرف برای بسته بندی نذری محرم

کارشناسان می گویند که تا به امروز مطالعات بررسی شده زیادی در مورد تأثیرات همه گیر بر مصرف پلاستیک منتشر نشده است، اما تحقیقات محدودی که انجام شده است حاکی از افزایش مصرف و دفع مواد پلاستیکی و پزشکی و اختلالات شدید است.

به فرآیندهای بازیافت معیوب قبلی این مشکلات به دلیل قیمت های پایین بی سابقه نفت تشدید شده است که رزین های بکر را برای ساخت پلاستیک ارزان تر از رزین های بازیافتی ساخته است.

علاوه بر این، این بیماری همه‌گیر می‌تواند هرگونه پیشرفت در کاهش مصرف نایلون یکبار مصرف را با افزایش سرسام‌آور استفاده از وسایل یکبار مصرف مانند ماسک‌ها و سپرهای صورت، دستکش‌ها، بطری‌های ضدعفونی‌کننده دست، اسکراب‌های محافظ، کیت‌ها، ظروف بیرون‌بر، تحویل، معکوس کند بسته بندی، و بسیاری از محصولات دیگر که در همه جا حاضر شده اند.

به عنوان مثال، یک مطالعه تخمین زده است که اگر جمعیت جهان از همان تعداد ماسک و دستکش استفاده کنند که در ایتالیا در بهار 2020 استفاده می شود، حدود 129 میلیارد ماسک و 65 میلیارد دستکش در هر ماه در سراسر جهان مصرف می شود.

و این است که فروش جهانی ماسک های یکبار مصرف می توانست در سال 2020 به حدود 166000 میلیون دلار برسد که در مقایسه با سال 2019 که 800 میلیون فروخته شد 200 برابر افزایش یافته است.

افزایش زباله های پلاستیکی و پزشکی یک واقعیت در سراسر جهان است و سیستم های بازیافت موجود را در برخی مکان ها تحت تاثیر قرار داده است در سنگاپور، طی هشت هفته قرنطینه، 1470 تن زباله پلاستیکی اضافی تنها از بسته‌بندی بیرون‌بر تولید شد در ووهان چین، زباله‌های پزشکی شش برابر شد و به ۲۴۰ تن در روز در طول همه‌گیری افزایش یافت و ظرفیت سوزاندن ۴۹ تن در روز شهر را فرا گرفت.

 تنها یک بیمارستان در اردن ده برابر بیشتر از تولید معمول زباله های پزشکی در روز با تنها 95 بیمار COVID-19 تولید می کند در تهران، پایتخت ایران، زباله‌های پزشکی بیمارستان‌ها در ماه‌های اول شیوع همه‌گیری بین 17.6 تا 61.9 درصد افزایش یافته است.

این افزایش زباله های پزشکی باعث فروپاشی زنجیره های مدیریت زباله در سطح جهان می شود از آوریل 2020، 46 درصد از تأسیسات بازیافت در بریتانیا خدمات بازیافت خود را کاهش داده یا متوقف کرده اند.