با شیلنگ آتش نشانی اتریشی مردی را از اعماق اقیانوس نجات دادند

در گذشته، پنبه رایج ترین الیاف مورد استفاده در شیلنگ آتش نشانی اتریشی بود، اما بیشتر شیلنگ های مدرن از الیاف مصنوعی مانند پلی استر یا رشته نایلون استفاده می کنند. الیاف مصنوعی استحکام بیشتر و مقاومت بهتری در برابر سایش ایجاد می کنند. نخ های الیاف ممکن است به رنگ های مختلف رنگ آمیزی شوند یا ممکن است طبیعی باقی بمانند.[15]

پوشش‌ها و آسترها از لاستیک‌های مصنوعی استفاده می‌کنند که درجات مختلفی از مقاومت در برابر مواد شیمیایی، دما، ازن، اشعه ماوراء بنفش (UV)، کپک، کپک و سایش را ایجاد می‌کنند. پوشش‌ها و آسترهای مختلفی برای کاربردهای خاص انتخاب می‌شوند.[16]

فرایند ساخت
شلنگ آتش نشانی معمولاً در کارخانه ای تولید می شود که متخصص در ارائه محصولات شلنگ برای ادارات آتش نشانی شهرداری، صنعتی و جنگلداری است. در اینجا یک توالی معمولی از عملیات مورد استفاده برای ساخت یک ژاکت دوتایی، شلنگ آتش نشانی با روکش لاستیکی است.[17]

شیلنگ

آماده سازی نخ
دو نخ الیافی مختلف وجود دارد که با هم بافته می شوند و یک ژاکت شلنگ را تشکیل می دهند. نخ هایی که در طول شیلنگ کشیده می شوند، نخ های تار نامیده می شوند و معمولاً از پلی استر یا نایلون رشته ای ساخته می شوند. آنها سطوح داخلی و خارجی ژاکت را تشکیل می دهند و مقاومت سایشی را برای شلنگ ایجاد می کنند. نخ هایی که به صورت مارپیچ محکم در اطراف شیلنگ پیچیده می شوند، نخ های پرکننده نامیده می شوند و از پلی استر رشته ای ساخته می شوند. آنها بین نخ های تار متقاطع محبوس می شوند و استحکامی برای مقاومت در برابر فشار داخلی آب ایجاد می کنند. نخ های تار پلی استر تابیده شده به طور ویژه توسط یک تولید کننده نخ تهیه شده و به کارخانه شلنگ ارسال می شود. هیچ آمادگی بیشتری لازم نیست.
الیاف پلی استر رشته پیوسته در یک بسته نرم افزاری از 7 تا 15 الیاف جمع می شوند و روی یک قاب پیچشی می پیچند تا نخ های پرکننده را تشکیل دهند. سپس نخ تابیده شده و پیچ خورده روی قرقره ای به نام پرکننده پیچ می شود.[17]
بافتن کاپشن ها
نخ‌های تار بر روی یک حلقه قرار می‌گیرند که آنها را از طریق یک بافندگی مدور به سمت پایین تغذیه می‌کند. دو بوبین پرکننده با نخ پرکننده در محل بافندگی قرار می گیرد.
با شروع کار بافندگی، بوبین های پرکننده، نخ پرکننده را به صورت دایره ای از میان نخ های تار می پیچند. به محض عبور ماسوره ها، دستگاه بافندگی از هر جفت نخ تار مجاور عبور می کند تا نخ پرکننده را بین آنها به دام بیندازد. این فرآیند بافندگی با سرعت بالایی ادامه می یابد زیرا انتهای پایینی ژاکت به آرامی از طریق ماشین بافندگی به سمت پایین کشیده می شود و ماسوره ها به پیچیدن نخ های پرکننده در اطراف دور ژاکت به صورت مارپیچ محکم ادامه می دهند. ژاکت بافته شده به صورت صاف روی یک قرقره جمع‌آوری پیچیده می‌شود.
ژاکت های داخلی و خارجی به صورت جداگانه بافته می شوند. ژاکت داخلی به قطر کمی بافته می شود تا در داخل ژاکت بیرونی قرار گیرد. بسته به تقاضای مورد انتظار، ممکن است چندین هزار فوت ژاکت در یک زمان بافته شود. پس از بازرسی، دو ژاکت در انبار قرار می گیرند.
اگر قرار است ژاکت بیرونی پوشش داده شود، آن را از طریق یک مخزن غوطه ور پر از مواد پوششی کشیده و سپس از داخل کوره ای عبور می دهند که در آن پوشش خشک شده و پخته می شود.[17]
اکسترود کردن لاینر
بلوک‌های لاستیک نرم، چسبنده و خشک نشده به داخل اکسترودر وارد می‌شوند. اکسترودر لاستیک را گرم می کند و آن را از طریق سوراخی بین یک قطعه دایره ای جامد داخلی و خارجی فشار می دهد تا یک آستر لوله ای شکل بگیرد.
سپس لایه لاستیکی در کوره ای گرم می شود که در آنجا تحت یک واکنش شیمیایی به نام ولکانیزاسیون یا پخت قرار می گیرد. این باعث می شود لاستیک محکم و انعطاف پذیر باشد.
آستر پخته شده از دستگاهی به نام تقویم لاستیکی عبور می کند که ورقه نازکی از لاستیک خشک نشده را تشکیل می دهد و آن را به دور بیرونی آستر می پیچد.[17]
تشکیل شیلنگ
کت و آستر به طول دلخواه بریده می شود. ژاکت داخلی به ژاکت بیرونی و به دنبال آن آستر وارد می شود.
یک اتصال بخار به هر انتهای شیلنگ مونتاژ شده متصل می شود و بخار تحت فشار به داخل شیلنگ تزریق می شود. این باعث می شود آستر در برابر ژاکت داخلی متورم شود و باعث می شود ورقه نازک لاستیک خشک نشده ولکانیزه شود و آستر به ژاکت داخلی بچسبد.
اتصالات انتهایی فلزی یا کوپلینگ ها به شیلنگ متصل می شوند. قسمت بیرونی هر کوپلینگ روی ژاکت بیرونی لغزیده شده و یک حلقه داخلی داخل آستر لاستیکی قرار می گیرد. ابزاری به نام سنبه انبساط در داخل شیلنگ قرار می گیرد و حلقه را منبسط می کند. این ژاکت ها و آستر را بین حلقه و دندانه های قسمت بیرونی کوپلینگ فشرده می کند تا یک مهر و موم در سراسر شلنگ ایجاد کند.[17]
تست فشار شلنگ
استانداردهای تعیین شده توسط انجمن ملی حفاظت از حریق مستلزم آن است که هر طول شلنگ حمله با روکش لاستیکی جدید باید تا 600 psi (41.4 بار؛ 4140 کیلو پاسکال) آزمایش شود، اما اکثر سازندگان آن را تا 800 psi (55.2 بار؛ 5520 کیلو پاسکال) آزمایش می کنند. ). پس از تحویل، شیلنگ سالانه تا 400 psi (27.6 بار؛ 2760 کیلو پاسکال) توسط آتش نشانی آزمایش می شود. دبلیو

شیلنگ مکش دیگری که شلنگ مکش نرم نامیده می شود، در واقع طول کوتاهی از شیلنگ تخلیه قابل انعطاف پوشیده شده با پارچه است که برای اتصال ورودی مکش پمپ آتش نشانی با یک هیدرانت تحت فشار استفاده می شود. این یک شلنگ مکش واقعی نیست، زیرا نمی تواند فشار منفی را تحمل کند.[13]