تهیه چای جاسمین اصل در تهران بسیار دشوارشد

نوشته کارن نیبر نوشیدن چای بخشی از تاریخ بشر برای هزاران سال بوده است چای از زمان چین باستان به عنوان یک درمان دارویی شناخته شده است و با گذشت زمان به یک نوشیدنی روزمره تبدیل شده است.

چای یک داروخانه کوچک است، یک کوکتل فوق العاده با انواع اثرات و به طور فزاینده ای محبوب می شود.

به طور متوسط، هر آلمانی در سال 2016 28 لیتر چای نوشیده است بر اساس گزارش انجمن چای آلمان، 72 درصد آن به صورت چای جاسمین اصل و 28 درصد به عنوان چای سبز دم می شود دمنوش‌های گیاهی و میوه‌ای مورد توجه قرار نمی‌گیرند زیرا به عبارت دقیق‌تر، چای نیستند، بلکه طبق تعریف قانونی «محصولات چای مانند» هستند.

یک فنجان چای نه تنها به دلیل لذت بردن از عطر و بوی آن، برای خودتان مفید است سلامت ما نیز می تواند از خواص مثبت برگ چای بهره مند شود بنابراین، دانشمندان از سراسر جهان در حال تحقیق بر روی اثرات چای بر فیزیولوژی انسان هستند.

گیاه چای (Camellia sinensis) متعلق به جنس کاملیا (Camellia) از خانواده گیاهان چای (Theaceae) است گونه Camellia sinensis به صورت درختچه های همیشه سبز یا درختان کوچک با ارتفاع 1 تا 5 و به ندرت تا 9 متر رشد می کند گیاه چای در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری با دمای 18 تا 32 درجه سانتیگراد رشد می کند.

حداقل به چهار ساعت آفتاب در روز نیاز دارد پیش نیازها نیز بارش حداقل 1600 میلی متر بر متر مربع است که به طور مساوی در طول سال توزیع شده است.

مهمترین کشورهای تولیدکننده چین، هند، کنیا، سریلانکا و اندونزی هستند که مجموعا حدود سه چهارم تولید جهانی را تامین می کنند ژاپن فقط چای سبز تولید می کند حدود 4 کیلوگرم برگ تازه برای 1 کیلوگرم چای مورد نیاز است.

انواع و اقسام متعددی از چای و بر این اساس روش های مختلف تولید وجود دارد بسته به فرآیند، چهار نوع کلاسیک (جعبه) وجود دارد:

چای سیاه (تخمیر شده)
چای سبز (تخمیر نشده)
چای سفید (غیر تخمیر شده) و
اولانگ (نیمه تخمیر شده).

سیاه یا سبز بودن چای بستگی به فرآوری آن دارد. چای سیاه تخمیر می شود برگ ها با تهویه خشک می شوند، حدود 30 درصد رطوبت خود را از دست می دهند و پس از حدود هشت تا دوازده ساعت نرم و لطیف می شوند.

پردازش بیشتر در پرس های چرخشی انجام می شود که دیواره سلولی برگ ها را می شکند تا شیره سلولی خارج شود و با اکسیژن تماس پیدا کند (فرایند اکسیداسیون و تخمیر).

این فرآیند باعث آزاد شدن مواد معطر می‌شود و برگ‌ها بخش زیادی از کاتچین‌های موجود در خود را از دست می‌دهند که با اکسید شدن واکنش نشان می‌دهند و تیافلاوین را تشکیل می‌دهند.

این باعث ایجاد رنگ قهوه ای قرمز و طعم مشخص چای سیاه می شود کافئین و اسیدهای آمینه از طریق پردازش به مقدار مساوی حفظ می شوند، در حالی که گروه پلی فنول ها به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می گیرند.