مایع لباسشویی لکه بر موجب از بین رفتن کت و شلوار رئیس جمهور آمریکا شد

مشخص شده است که مایع لباسشویی لکه بر تولید شده از طریق تخمیر لایه برداری طبیعی اثر ضد باکتریایی دارند.

با توجه به نگرانی‌ها در مورد اثرات نامطلوب نگهدارنده‌های مواد غذایی مصنوعی، نیاز به عوامل ضد باکتری افزایش یافته است.

گزارش شده است که اسانس ها دارای فعالیت باکتریواستاتیک یا باکتری کشی در برابر پاتوژن ها هستند و بنابراین می توانند به عنوان عوامل ضد باکتری طبیعی استفاده شوند.

اسانس پونه کوهی (OEO) روغن فراری است که از پونه کوهی استخراج می شود. ماده اصلی ضد باکتری آن کارواکرول است.

این یک نوع مایع روغنی زرد روشن است که دارای مزایای معطر بودن، ایمنی، غیر سمی بودن، استریلیزاسیون با راندمان بالا و عدم وجود موارد منع سازگاری است.

شوینده

کارواکرول، که فعال ترین ماده در روغن های فرار فنلی و مهم ترین ماده OEO است، می تواند با فشرده سازی زنجیره اسیدهای چرب فسفولیپیدها، سیالیت و نفوذپذیری غشای سلولی را افزایش دهد.

این عمل باعث می شود یون های موجود در سیتوپلاسم از سلول خارج شده و منجر به مرگ سلولی شود.

رودس و همکاران  نشان داد که OEO یک افزودنی ضد باکتری موثر برای مایع لباسشویی شستشوی دست و تمیزکننده سطح است و یک جایگزین بالقوه برای تریکلوزان و کلروکسیلنول است.

از مخلوط سورفکتانت ها برای بهبود خواص کاربرد مایعات ظرفشویی و مایع لباسشویی استفاده می شود.

سورفکتانت های دوستدار محیط زیست اغلب برای تهیه مایع لباسشویی با در نظر گرفتن عوامل اقتصادی و محیطی انتخاب می شوند.

مواد، کاربرد، تغییر شکل پیری، مقاومت در برابر خوردگی و ایمنی مایع لباسشویی شوینده نیز باید در نظر گرفته شود.

سورفکتانت های کاتیونی معمولاً در مایع لباسشویی استفاده نمی شوند زیرا آنیون ها روی سطوح چرب و کثیف چسبیده اند. سورفکتانت های آنیونی با رسوب یون های دو ظرفیتی از مواد شوینده در آب با سختی بالا، قدرت پاک کنندگی مواد شوینده را کاهش می دهند.

در نتیجه، افزودن سورفکتانت‌های زویتریونی و یا غیریونی به سورفکتانت‌های آنیونی ترجیح داده می‌شود. سورفکتانت های آمفوتریک، مانند بتائین ها، که دارای مواد شوینده عالی بر روی بقایای روغنی و زیست تخریب پذیری هستند، اغلب در مایع لباسشویی خانگی استفاده می شوند.

تمیز کردن بتائین ها با پایداری دمایی عالی زمانی که سورفکتانت غیریونی همراه با آمفوتریک استفاده می شود بسیار بهتر است و می تواند بدون استفاده از غلیظ کننده ترکیب را غلیظ کند.